Meningen er at Stangholmen Fyr Ale også skal bli sogt i Kiwi-butikkene i Risør.
I butikkene vil Stangholmen Fyr Ale bli solgt i firepakk.

Tekst og foto: Tore Myrberg

Fyrvert og hotelleier Dag Eikeland håper på gode tilbakemeldinger når han nå presenterer sitt eget fyrøl for Stangholmen. Oppskriften er hans egen, og Stangholmen Fyr Ale blir produsert i USA og så importert til Risør.

– Det er veldig moro å ha egne ting å servere gjestene. Det er nok hovedgrunnen til at jeg gjør dette her. Vi begynte i fjor med Fyrdram, og har forsøkt å få på plass en egen vin. Men, det er ikke alltid så lett å samarbeide med italienere, så det ble stoppet. Siden øl er veldig i tiden, endte vi opp med Stangholmen Fyr Ale i stedet, forteller Eikeland.

Lang prosess

Det har imidlertid tatt et par år å få sluttproduktet på plass. Først fordi bryggeriet i California man inngikk en avtale med ble kjøpt opp, og at Eikeland måtte på jakt etter nytt bryggeri. Til slutt endte han opp hos Thomas Hooker Brewery i Connecticut. Så kan man lure på hvorfor et slikt prosjekt må skje i utlandet, og ikke ved et mikrobryggeri i Norge.

– Vårt øl er en blonde ale som ikke er så vanlig i Norge. Det betyr også at mikrobryggeriene her ikke har lang erfaring med denne typen øl, da de ofte går for mer mørke og kraftige ølsorter. Vi ønsket et lyst og fruktig øl som passer til årstiden, og de er lengre framme på blonde ale i USA. Jeg håper imidlertid, nå som jeg sitter på oppskriften, at jeg etter hvert kan tilknytte et mer lokalt bryggeri som kan produsere Stangholmen Fyr Ale, sier Eikeland.

Nå sitter han med en øltype som ikke er like vanlig som Arendals eller Ringnes, men som skal passe godt til sørlandske sommerdager.

– Smaken skal være lett tilnærmelig, hvor man kjenner fruktsmaken men også at det er øl på humle.

Kommer på Kiwi

Et vanskelig spørsmål når man skal produsere eget øl i utlandet, er hvor stor mengde man skal ta inn.

– Jeg har tatt inn 5000 flasker. Disse vil selvsagt bli servert på Stangholmen og Risør Hotel. I tillegg venter jeg nå på en tillatelse til å få solgt det gjennom butikk, og jeg har på plass en avtale med de to Kiwi-butikkene i Risør om at de vil ta det inn.

Selv vil han holde en lansering på Stangholmen St.Hans. Så blir det spennende å se hvor fort de 5000 flaskene forsvinner ut.

– Jeg håper jo de ikke varer så lenge, sier Eikeland.

Noen stor gullgruve vil nok uansett ikke fyrølet være i denne omgang.

– Det er jo slik at hobbyer pleier å koste. Bakgrunnen for at vi gjør dette er at det er morsomt å servere gjestene noe man selv har laget. Det blir på samme måte som med mat, hvor vi har bouillabaissen på Stangholmen og geitostisen på hotellet. Man lager noe eget, også er det virkelig gøy når gjestene er fornøyd med å få noe som smaker godt, og som de ikke får alle andre steder, avslutter Dag Eikeland.