Trengte trebåtbyggerne for å lage designstolen

Når Jonas Stokke stolt viser frem sin designstol på en utstilling i Milano denne uken, vet han det ligger skikkelig håndverk bak produktet.

Tekst og foto: Tore Myrberg

Risør Trebåtbyggeri er ikke redde for å gå nye veier hvor de utnytter sin fagkompetanse til det fulle. Heller ikke da det kom en hendvendelse fra en industridesigner lokalisert i Oslo.

– I november i fjor fikk vi en epost med en utfordring vi ikke kunne si nei til, og som viser hva vi kan få til gjennom den kompetansen som ligger i trebåtbyggeriet, forteller Ole-Jacob Broch ved Risør Trebåtbyggeri.

Ikke akkurat båt

Meldingen fra Oslo så slik ut:

Hei! Jeg heter Jonas Stokke, er industridesigner og driver et studio i Oslo, tidligere kjent under navnet StokkeAustad. Jeg har en litt uvanlig oppdragsforespørsel, det vil si det handler ikke om båt direkte. Jeg har designet en trestol som skal stilles ut i Milano til våren. Det er en prototyp, det vil si det er ingen produsent er knyttet til den ennå. Er dette noe dere kunne hjulpet meg med? Hilsen Jonas

– Vi svarte selvsagt ja til den utfordringen. Så Jonas kom med en fil. Kunstnere og designere bruker mye dataverktøy. Ting det er utrolig vanskelig å lage generelt sett ut fra en tegning. Siden vi kan dette «språket» får vi programmert fresen ut fra de filene som kunstneren, designeren eller arkitekten bruker. Det gir oss muligheten til å kunne betjene nettopp kunstnere og designere, sier Espen Sommerfelt.

Saken fortsetter under bildet

Her er stolen som stilles ut i Milano. Foto: Lasse Fløde – Pudder

En mockup og to stoler

Det var ingen enkel stol Jonas Stokke kom til trebåtbyggerne i Risør for å få laget. Og det var vel nettopp derfor han tok kontakt nettopp her.

– Det er en veldig komplisert stol å lage. Så for å få dette til, måtte han engasjere båtbyggere. Båtbyggerne er jo blant de få allsidige håndverkerne som behersker dette med kurvatur og spesialhåndverk. Vi har en bred kompetanse som ved siden av båtbygging og restaurering av båt også innebærer møbelproduksjon. Vi jobber mye med kurvatur og dobbeltkrumme flater.

Før han kom til Risør lagde Jonas Stokke en modell i papp. Med datafilene på plass begynte fresingen av elementene. Men, Stokke var ikke helt fornøyd med resultatet, selv om alt ble gjort i forhold til tegningene.

– Vi begynte med å lage en mockup, en modell i full størrelse for å vurdere resultatet. Det kan være vanskelig å se resultatet på en datafil, for du får ikke samme følelsen som du gjør ved å kjenne på stolen og sitte i den. Så Stokke gjorde noen endringer og vi lagde to stoler som nå er i Milano for utstillingen, og som han er mye mer fornøyd med, sier Espen Sommerfelt.

Detaljene er viktige, og her inspiserer Jonas Stokke hvordan stolen blir. Foto: Risør Trebåtbyggeri

Helt avgjørende

Jonas Stokke er selv helt klar på at hjelpen han har fått fra Risør Trebåtbyggeri har vært helt avgjørende for å få fram sluttproduktet.

– Det er mange som kan lage stoler, men det har noe med å finne de med den dype kunnskapen og interessen til å være med på prosessen. Selvsagt sammen med mine designerskills. En slik stol handler om mer enn bare funksjon og estetikk. Så trebåtbyggeriet og menneskene der har vært helt avgjørende, sier Stokke.

For det er ikke alle steder man får en så positiv respons som det designeren føler han får i Risør.

– Noen steder er responsen at dette blir vanskelig, med hos Risør Trebåtbyggeri er svaret at det er spennende med nye ting. Det er hva man ønsker å høre når man vet at produktet krever et tett samarbeid.

Stokke forteller at det er tidligere møter med trebåtbyggerne i Risør som gjorde at han tok kontakt.

– De var med å løse en utfordrende detalj på et bord jeg jobbet med tidligere, men jeg kjenner de også på et mer generelt grunnlag. Det er mange designere som er glad i trebåter. I tillegg har jeg også vært med på Beyond Risør. Og jeg vet hvor jeg skal gå også neste gang jeg har en utfordring som gjelder tre.

Jonas Stokke er en industridesigner fra Tjøme, som nå driver et studio i Oslo.

Mye oppmerksomhet

Utstillingen som åpner denne tirsdagen er en del av verdens største møbelmesse. Stolen fra Stokke og trebåtbyggeriet er med på «Everything is Connected», som på de viktigste nettstedene innen designverdenen er med på listen over topp 15 utstillinger man må få med seg under designuka i Milano.

– Det er nesten ufattelig hvor mye omtale den norske delen av utstillingen har fått allerede. Vi snakker om et arrangement hvor alle de store er med, og det med budsjett i helt egen klasse. Det at vi når opp viser at innhold fortsatt gjelder, sier Stokke.

Han håper utstillingen skal være med å hjelpe til slik at hans egen stol kommer i produksjon.

– Det er jo målet, slik at jeg når et bredere publikum. Om vi bare skulle lagde de to stolene her ville prislappen pr. stol bli veldig høy, sier Stokke, som selv skal delta under utstillingen i Milano.

Prøvesitting er et naturlig element når man lager en stol. Foto: Risør Trebåtbyggeri

Står fritt til å velge

Risør Trebåtbyggeri jobber ofte i stort format med restaurering av store trebåter. Men, risørbedriften har også andre store oppdrag bak seg hvor de får dratt full nytte av sin store CNC-fres. I den målestokk ble designstolen fra Jonas Stokke et litt mer kuriøst oppdrag.

– Det er ganske kostbart både for designer og oss å utvikle en sånn stol. Fordelen med å komme hit er at han som designer ikke er bundet til oss i forhold til den videre produksjonen. Her betalte Stokke det meste av produktutviklingskostnadene, og står fritt med tanke på hvor han ønsker å produsere stolen. Det vi får ut av det er forhåpentlig god omtale. For oss handler dette om å vise hva vi kan.

Sommerfelt tviler på at Risør Trebåtbyggeri er aktuelle som samarbeidspartner når stolen skal settes ut i produksjon. I hvert fall som ferdig produkt.

– Vi er ikke en møbelprodusent, men kan gjerne være delprodusent av enkelte deler. For sånn vi har forstått det ønsker han jo å få stolen produsert i Norge, og det er alltid veldig hyggelig. Mange får produkter utviklet i Norge, men legger produksjonen til utlandet.

Trebåtbyggerne i Risør har unik kunnskap når det gjelder å finne gode løsninger også for kunstnere, designere og arkitekter. Foto: Risør Trebåtbyggeri

Bølgevegger

Framover har man i Risør mer forventninger til at det kan komme større utsmykningsoppdrag hvor design og kunst er nøkkelelementer.

– Mange designere, kunstnere og arkitekter har prosjekter de ikke vet hvordan de skal få fram eller håndtere. For det er ikke så mange håndverkere som kan et så vidt spekter. Et gammel fag som båtbygging kan også brukes i et moderne samfunn. Spesielt siden data har blitt en så viktig del av design og ideskaping. På kunstneriske utsmykninger er vi veldig gode og har mye kompetanse. Den største jobben vår er bølgeveggen på «Kilden» i Kristiansand. Vi var med veldig tidlig i prosessen da konseptet ble solgt inn. Der er det 12 000 forskjellige bord. Ingen av disse er like, og alle ble nummerert av fresen for å komme på riktig plass da det ble satt opp. Den jobben er den største vi har hatt, og det er utrolig at vi fikk det til.

Selv om bølgevegger ikke er veldig vanlig på norske bygg, er ikke Kulturhuset Kilden i Kristiansand det eneste stedet Risør Trebåtbyggeri har bygd denne type vegg.

– Vi lagde en ganske artig bølgevegg på Sam Eyde videregående skole i Arendal. Det var en kunstnerisk utsmykning, men som også var yttervegg til aulaen. Det var femakset fresing hele veien, og ble et flott stykke kunst, sier Sommerfelt.

Til vanlig er det denne typen restaurering som foregår ved trebåtbyggeriene, men kunstnerisk utsmykning er helt klart et område de ønsker oppdrag innen.

Må tenke annerledes

Det å se nye muligheter er viktig, for bygging av nye trebåter er ikke noe marked å leve av lengre.

– Det begynner å bli lenge siden. Vi bygger noen mindre trebåter, men det er mest for å gi lærling en smak på det å lage en ny trebåt fra begynnelse til slutt. Det er en viktig prosess. Når man restaurerer blir den enkelte jobb mer isolert, så nybygg er viktig for å få en dypere forståelse for hva man holder på med, sier Sommerfelt.

Og fra denne kunnskapen får man fordeler når det gjelder oppdrag med kunstnerisk utsmykning. Det gjør at Risør Trebåtbyggeri er optimistiske for framtiden, og etter hvert håper å kunne utvide bedriften med et par ansatte.

– Vi er seks personer nå, men det ideelle hadde vært et par personer til. Da ville vi vært mindre sårbare, avslutter Ole-Jacob Broch.

annonse_Lindal
161015_215x215_irisor_hrbildeler
risor-baatsenter-forslag
atletixny
elektro