En overgang fra papir til nettbrett gjør risørselskapet Resolve AS mer effektive i hverdagen. Bak omleggingen står et annet risørselskap.

Tekst og foto: Tore Myrberg

Resolve AS er blant annet store på levering av matter til bedrifter. Det krever god logistikk, noe som ført til mye arbeid. Nå har risørbedriften SourceIT gjort hverdagen enklere for både administrasjonen og sjåførene.

– Det vi tidligere brukte papir på, har vi fått på en digital plattform. Det betyr at 30 permer er gjort om til et digitalt system, forteller Grunde Stebekk hos Resolve.

Alt på ett sted

Med flere biler og mange kunder er det et puslespill som skal gå opp, spesielt når det kommer endringer eller man må hente inn vikarer til å kjøre rutene. Nå gjør digitaliseringen det hele så mye enklere.

– Forskjellen er stor. Nå går jeg inn på nettbrettet om morgenen og får opp kjøreruta. Der kommer det opp hva som skal leveres til den enkelte kunde. Om det skulle være en ukjent kunde, kan jeg få opp kart som viser hvor jeg skal kjøre, og det ligger til og med inne hvor mattene ligger hos den enkelte bedrift, sier Stebekk.

Det betyr både at man har bedre oversikt, og at det er lettere å få på plass nye sjåfører.

– Før måtte man ha to måneders opplæring for å kjøre rutene. Nå ligger alt på nettbrettet på en enkel måte, og man kan fange opp alt av endringer underveis. Og vi slipper alle de lappene som vi brukte tidligere.

Grunde Stebekk hos Resolve viser fram løsningen som gjør det enklere for både bedrift og sjåfør.

Fant løsningen lokalt

Med rundt 650 kunder har Resolve vært på utkikk etter en god løsning på logistikken, men uten å finne det de var på jakt etter.

– Vi har tenkt på dette i noen år, men det var først da vi kom i kontakt med SourceIT at ting begynte å skje. Og det er jo litt ekstra morsomt at det var et lokalt firma som kunne levere, sier Victoria Hudalen hos Resolve.

Hun er imponerte over løsningen de har fått på plass.

– Alt er mer lettvint. Bare en slik ting som at beskjeder nå går via chat, gjør at det blir mindre telefonsamtaler og mindre som må huskes. Vi frigjør mye tid som kan brukes på å levere. Og det gjør det lettere for oss å inngå nye avtaler.

I tillegg er systemet koblet opp mot Brønnøysundregisterene.

– Med så mange kunder som vi har er det vanskelig å holde oversikt om noen skulle gå konkurs. Nå fanger systemet opp dette slik at vi unngår å levere til bedrifter som ikke kan betale for seg, sier Hudalen.

På plass forrige uke

Også hos SourceIT er man glad for å kunne levere til lokale kunder i Risør. Selv om firmaet har holdt på i fem år, har de kanskje ikke klart å  få markedsført seg godt nok i nærområdet.

– Jeg tror ikke bedriftene i Risør er helt kjent med oss. Kundene våre er ofte i Kristiansand, Oslo eller andre stedet. Så vi satte pris på muligheten til å utvikle programvaren for Resolve. Vi startet dette arbeidet i mai og leverte mandag i forrige uke, sier Sigbjørn Tønnesland hos SourceIT.

Han føler dette oppdraget er et stjerneeksempel på hvordan man kan flytte manuelle rutiner over til et digitalt verktøy.

– Det var mange variabler som skulle på plass, så det trengtes et godt datasystem. Dette ble for komplekst til å ha på et regneark.

Gir mange fordeler

Daglig leder i SourceIT, Ronnie Øymoen, roser Resolve for omstillingsevnen i overgangen til en digital løsning.

– Det er alltid vanskelig å gjøre store endringer i en bedrift, men her at det problemet vært helt fraværende. Alt handler jo om å forenkle arbeidsprosedyrer. I dette tilfellet har man også fått med et element som full sporbarhet, noe som er viktig i en bedrift som Resolve.

Det ligge et stort arbeid bak det hele, og Resolve AS har fått støtte fra Innovasjon Norge til å få på plass det nye verktøyet.

– Dette vil være med på å gi oss bedre lønnsomhet i framtiden, avslutter Victoria Hudalen hos Resolve.