Gode tips for å klare nyttårsforsettet

Det er flere som har nyttårsforsetter nå ved nyåret og kanskje et av de mest vanlige er å bli sunnere. Aslaug Lia Pettersen fra Atletix har flere gode tips.

Tekst og foto: Marcus Aanonsen

Nå i januar merker trenings rådgiver hos Atletix, Aslaug Lia Pettersen, godt at det er flere som har satt seg et nyttårsforsett om å begynne med trening og bli sunnere.

– Det er jo nytt år og folk er ivrige for å komme i gang etter en ferie med kanskje litt mye mat og sofasitting, sier Aslaug Lia Pettersen.

Bedre enn tidligere

Med øking i medlemmer nå i begynnelse av året forventer man kanskje at mange av de samme faller av igjen etter en måned eller to. Dette er ikke like ofte tilfelle som før.

– Jeg syntes folk er mye bedre nå, i forhold til kanskje for ti år siden. De er flinkere til å holde en kontinuitet i treninga gjennom hele året. Det er egentlig ikke så mye panisk trening lengre, sier Aslaug Lia Pettersen.

Start rolig

Et av tipsene Aslaug har for de som er helt nye i gymmen er å starte rolig.

– Det viktigste når du starter opp er at du tenker at kanskje to til tre økter med styrketrening i uken er greit, også at du går på tur eller får deg litt frisk luft på en eller annen måte hver dag. Da får du til å holde deg i litt aktivitet daglig, sier Aslaug Lia Pettersen.

Dropp sukkeret

Kosthold er også en stor og viktig del av trening og det å komme seg i form. Bedre kosthold vil gjøre treningen lettere og gøyere.

– Om du først og fremst klarer å droppe sukker og ferdigmat så vil du orke litt mer og få litt mer lyst til å trene og bevege deg. Man blir fort litt tung i kroppen av mye sukker og salt og sånt, og mister motivasjonen av det. Så prøv å spis litt sunnere, da blir alt mye gøyere, sier Aslaug Lia Pettersen.

Imponert over ungdommen

Det er mange flinke og motiverte ungdommer hos Atletix. Dette syntes Aslaug er veldig gøy å se. Noen av ungdommene er til og med nesten litt for ivrige.

– De er kjempemotiverte og de har lyst til å trene. De er spreke også. Jeg pleier å si at det kan være lurt å kanskje holde seg til maks fire til fem ganger i uken med styrke. Styrke hver dag anbefaler jeg egentlig ingen. Etter hard styrketrening trenger kroppen litt restitusjon før neste trening, sier Aslaug Lia Pettersen.

Velkommen til trening

Aslaug sier trening er bra for både det mentale og fysiske. Hun tror du vil føle mer glede i hverdagen, og få mer lyst til å få ting til.

– Vi gir veiledning og oppfølging. Det er lettere å komme i form med litt hjelp. Velkommen til god trening, avslutter Aslaug Lia Pettersen.

 

 

 

 

 

annonse_Lindal
161015_215x215_irisor_hrbildeler
risor-baatsenter-forslag
elektro
atletixny