Trond Aslaksen

Risør kommune gjør det dårlig i Forbrukerrådet test på hvor gode kommunen er til å hjelp folk som har spørsmål om ulike kommunale tjenester.

Tekst: Tore Myrberg

Forbrukerrådet har testet hvor gode kommunene er til å hjelpe folk som har spørsmål om ulike kommunale tjenester. Alle kommunene er testet, på til sammen nesten 30 000 opplysninger via telefon, e-post og nettsider. Risør kommer dårligst ut i Aust-Agder, og er på 318. plass av 422 kommuner i Norge.

– Huff! Dette var fryktelig trist, og her må vi prøve å finne ut av hvorfor vi gjør det så dårlig i år, sier rådmann Trond Aslaksen til iRisør.no.

Faller fra tidligere tester

Testen gjennomføres hvert tredje år, og tidligere har Risør hvert litt høyere på lista for Aust-Agder. I 2016 ble det en 13. plass og i 2013 en 11. plass.

– Jeg mener vel også at vi har pleid å ligge høyere. Nå må vi bruke dette til å finne ut hvordan vi kan bli bedre.

Siden hver kommune får to telefonsamtaler, tre epost og blir sjekket på hjemmesidene for informasjon, håper rådmannen plasseringen er et utslag av at man har vært litt uheldig med informasjonsinnhentingen.

– Det kan være litt tilfeldigheter som spiller inn, og at de har kontaktet oss på en dårlig dag. Men, vi må se dette. For det er ikke morsomt å ligge på bunn av en sånn liste, sier Aslaksen.

Varierer mye

Det er spesielt på spørsmålene om barnehage, skole og faktaopplysninger at Risør i følge testen svikter. På en skala hvor 100 poeng er toppscore, får Risør 21 poeng på Barn og skole og 22 poeng på Informasjonstjenester.

Best ut kommer Risør på spørsmål om Kommunehelsetjeneste. Der oppnås 70 av 100 poeng.

Det kommer ikke fram fra undersøkelsen om det er gjennom telefonsamtalene, epostene eller på nettsiden man har fått dårlige resutlater.

Her er lista for Aust-Agder, hvor du også kan søke på andre kommuner og fylker i Norge:

annonse_Lindal
risor-baatsenter-forslag
161015_215x215_irisor_hrbildeler
spnh-profilann
elektro
atletixny