Det var trangt om plassen da Imad Alwahibi åpnet utstillingen «Båt av sukker» i Kunstparken i Risør lørdag ettermiddag.

Tekst og foto: Tore Myrberg

I god tid før utstillingen åpnet begynte lokalene å fylles, og det fortsatte bare å strømme på.

– Det kom langt flere enn jeg hadde trodd på forhånd. For meg er det spennende at det kommer så mange for å se utstillingen, sier Alwahibi til iRisør.no.

En takk til Risør

Den statsløse palestineren fra Syria holder utstillingen som en takk til Risør og de menneskene som bor her.

– Gjennom utstillingen vil jeg takke alle de fantastiske menneskene jeg har møtt i Risør. Og ikke minst er det en takk til Kunstparken og de flotte menneskene her.

Imad Alwahibi benyttet anledningen til å takke Risør og Kunstparken.

Utstillingen består også denne gangen av tegninger med klare meninger.

– Det er fortsatt et politisk budskap i tegningene. For jeg er jo den samme personen, forteller Alwahibi.

Sisyfos som favoritt

Når vi spør Imad om han har et favorittbilde blant alle tegningene, blir vi henvist til et bilde hentet fra gresk mytologi.

– Dette med Sisyfos, som hver gang må starte på nytt. Det handler om at vi alltid må begynne på nytt sånn som når vi skal lære språk.

Ifølge mytene dømte gudene Sisyfos til å rulle en stein opp på et fjell, men hver gang han nådde toppen, rullet steinen ned igjen. Dette har gitt opphav til uttrykket sisyfosarbeid om et forgjeves evighetsarbeid eller en håpløs oppgave uten slutt.

Det var for øvrig Anne Aanerud som sto for åpningen av utstillingen. Hun kunne fortelle at tegningen har et tydelig budskap.

– Ensomhet, lengsel, maktesløshet, fremmedgjøring, smerte, sorg og tap – her kan vi velge på øverste hylle.

risor-baatsenter-forslag
161015_215x215_irisor_hrbildeler
annonse_Lindal
spnh-profilann
elektro
atletixny