Nå er realityserien «Der Traumjob» vist på tysk TV, og finaleepisoden på nesten to timer er gjennomgående god Risør-reklame.

Tekst og foto: Tore Myrberg

Tirsdag kveld fikk en gruppe spesielt inviterte se finaleepisoden i Skipperstua på Risør Hotel. Det var Jochen Schweizer selv som kom på besøk for å vise fram resultatet etter filmingen i fjor sommer.

– Denne serien blir sett av rundt ti millioner tyskere, og jeg er sikker på at dette vil ha en effekt for Risør, men jeg vet ikke hvor stor. Og da snakker jeg om en langtidseffekt, sier Schweizer til iRisør.no.

Skipperstua på Risør Hotel var fylt med inviterte gjester.

Risørentusiast

Jochen Schweizer er et kjent navn i Tyskland, hvor han driver et konsern med mange hundre ansatte. Men, han har i tillegg et varmt hjerte for Risør, hvor han har eid hytte i mange år. Derfor er han glad for å kunne vise fram sitt ferieparadis på tysk TV.

– Dette vil få en positiv betydning for både Risør og Norge. Selv elsker jeg Risør. Det er her jeg har funnet roen og lader batteriene.

Dessuten kaller han seg selv for leder i den internasjonale fanklubben til det lokale risørbandet The Roller. Derfor var det ikke unaturlig at bandet var invitert til visningen på Risør Hotel.

– Du finner ingen større internasjonal fan enn meg, sier Jochen Schweiser.

Jochen Schweizer sammen med risørbandet The Rollers.

Vil merke dette

Dag Eikeland, som eier og driver Risør Hotel sammen med sin kone Mona, er spent på hva TV-tiden i Tyskland vil bety framover. Episoden på en time og femti minutter viser fram Risør på beste gjennom både dronebilder og filmingen av de tre finaledeltakerne.

– Vi håper jo dette vil gi en boost og snakker om å besøke reiselivsmesser i Tyskland for å få full effekt av TV-serien. Det er jo bare å se hva man får av effekt andre steder, slik som når Tom Cruise besøkte Prekestolen, sier Eikeland.

Han er både stolt og glad for den posisjonen Risør har i hele serien.

– I selve vignetten før alle episodene er Risør med. I tillegg har jo de tre finalistene stått fram og sagt at Norge er stedet de var mest imponert over. Det sier ikke så lite når deltakerne har vært slik som i Kenya, Thailand og Ibiza, sier Eikeland.

Samler lederne

Eikeland håper nå man kan få lov av produksjonsselskapet å bruke klipp fra finaleepisoden når man skal ut på stand på reiselivsmesser.

– Jeg håper jo dette skal gjøre en forskjell, avslutter han.

Die Traumjob

Selve konseptet for serien er at Joche Schweizer jakter en person til å lede en av hans bedrifter. Elleve personer er med fra start, før de fjernes en etter en underveis på grunnlag av hvordan forskjellige oppgaver løses.

Siden Schweizer har bakgrunn som stuntmann, er flere av oppgavene mildt sagt utfordrende. Når man kommer til Risør står det tre personer igjen.

De to oppgavene som skulle løses i Risør var:

  1. På «oppdrag» fra Risør turistkontor skal det lages et konsept som skal selge inn kombinasjonen kajakkpadling og Risør til tyskere. Dette skulle løses etter en padletur med start på Skarvann.
  2. Led en gruppe på sju-åtte personer i noe som bygger gruppen som team. Her velger den ene personen blant annet å involvere Kanonjolla.

Som en del av finalen var man også på Stangholmen hvor The Rollers var hentet inn for å holde konsert.

risor-baatsenter-forslag
annonse_Lindal
161015_215x215_irisor_hrbildeler
atletixny
elektro