Aslaug Lia Pettersen er trenings-og ernæringsrådgiver ved Atletix Treningssenter Risør og Vegårshei. Hun vil, sammen med mannen Jørn Pettersen, framover bidra med gode tips til en bedre helse her på iRisør.no.

Ungdom, trening og kosthold

Vår erfaring er at regelmessig trening av den type du liker, og et bra kosthold, er grunnleggende for å trives med seg selv. Ikke hovedsakelig fordi det er viktig hvordan kroppen ser ut, men fordi vi mennesker har det best når kroppen er i god stand, og det vil si at kroppen må være i variert aktivitet og få den maten den trenger. Hvis du er en av mange som misliker trening og ikke er spesielt glad i sunn mat, så vit at det kan forandre seg fort når du finner de tingene du liker, og gjør det på en måte som passer deg. 

Det er noen tiår siden vi selv var ungdom, vi er nå 42 og 47 år, og har erfart litt. Vi ble smått interessert i styrketrening fra vi var ca 15 år, og skikkelig fra 18-årsalderen. Vi prøvde oss frem og søkte mye informasjon om både trening og kosthold. Den gang var det jo mest i treningsblader og bøker. Det er mulig vi hadde blitt mer stresset, usikre og forvirret om vi skulle forholde oss til all info og reklame som man får i fanget fra sosiale medier og mediene ellers om dette nå for tiden. Hvordan er det for dere som er ungdom nå tro? Vi leser jo i medier at mange sliter med dette.

Livsstil og valg har stor innvirkning på kroppen
Et velkjent begrep er at «det er aldri for sent å begynne å trene og spise sunt»…det er sant, uansett alder så blir vi sprekere når vi gjør positive endringer. En vanlig oppfatning blant voksne og godt voksne er at «kroppen endrer seg når du blir eldre», da mener de at den forfaller. Vi ble møtt med den frasen noen ganger da vi var godt trent tidlig i tyve-åra, men allerede da hadde vi forstått at det ikke trenger å være slik at forfall er det normale. Det finnes mulig en trøst i å si det og tenke at det er alderen som har skylda for fysisk forfall, fordi da blir det lettere å la være å ta grep.
Til en viss grad vil man etter hvert bli litt svakere, men ikke slik at livsutfoldelsen begrenses sterkt tidlig. Det er iallefall ikke slik at man etter fylte 30-40 legger på seg fortere, blir svakere, får slappere hud, blir fortere sliten, det stemmer ikke. Tidlig forfall er ikke forårsaket av alderen, men av dårlig kosthold, røyk, alkohol, lite aktivitet og lite fysiske utfordringer over flere år. Dersom å vite det kan fungere som en motivasjonsfaktor for ungdom til å ta gode valg fra nå og fremover, så er det supert.

Dietter, «spisedag», fitness
Vi trente styrke og spiste sunt i 3 år før vi fikk lyst til å være med i fitnesskonkurranser i Oslo. Vi trivdes med fitnesslivet, fikk mange venner i miljøet og det var mye gøy. Vi vant nasjonale og nordiske konkurranser etter hvert også, og var med internasjonalt, det var spennende! Vi passet på å ikke drive oss for hardt, vi var våre egne «coacher», både med treninga og kostholdet. Vi slet ikke med straffe-tanker i forbindelse med trening og mat.
Når det gjaldt kostholdet, så kosa vi oss med en «fri spisedag» en dag i uka, lørdagene helst. Da ble det pizza, potetgull og smågodt på kvelden og gjerne noe is eller kake ute, på dagen. Det eksisterte en teori/tor på at det var bra for forbrenninga å ha «spisedag/karbedag» en dag i uka når man er på diett (fitness-begrep). Man skulle kunne spise alt det man hadde lyst på og orket en hel dag, fordi det bare trigget forbrenninga, men det som var greia var at de andre ukedagene ble det nødvendig med et solid kaloriunderskudd for å unngå å legge på seg av dette. Etter hvert som vi lærte oss mer om ernæring skjønte vi at det overflødige vi spiser den ene dagen i uka lagres som fett, og det trigger ikke forbrenninga slik at det totalt sett blir gunstig. Vi merket også at vi ble slappe og fikk vondt i magen sent på dagen, og orket da ikke gjøre noe særlig. Det medførte også at vi var slappere dagen etterpå. Det er jo bare tull og kjipt, å overspise en dag og sultefore seg alle de andre, da var det og er det, mye bedre og smartere, å spise behagelige mengder bra mat hver dag. En sjokoladebit eller to av og til går fint, og det som er supert, er at det store suget etter godteri og kaker forsvinner når kostholdet er regelmessig bra og solid. Da kommer også treningsresultatene og velvære-følelsen og overskuddet og man holder seg friskere.

Muskler med og uten dopingmidler 
Kanskje du vil møte på, eller allerede har møtt på, noen som mener de (og du) trenger dopingmidler for å bli muskuløs. Kanskje hevder de også at det ikke er skadelig hvis du gjør det på den «rette måten»…altså ikke tar så mye. De som hevder dette lyver bevisst eller tar feil, fordi ingen trenger å bli så svære som bruk av dopingmidler medfører, og hvis de tror selv at det ikke er skadelig, så er det viktig informasjon som de har klart å fortrenge dessverre. Av en eller annen grunn blir det kjempeviktig for disse å bli veldig muskuløs og hard i kroppen.
Det er egentlig ikke rart at det har blitt slik, fordi vi som ungdom og voksne har jo blitt imponert over og motivert av actionfilmhelter og muskuløse eller veldig tynne reklamemodeller fra vi var ganske små. Og hvis man begynner å se på kroppsbygging-konkurranser/ ekstreme utøvere i muskel/styrke-sport og reklame av alle produktene som selges i treningsbransjen, så er det fort å bli enda mer påvirket, det er jo en stor industri som vil tjene penger her.
De treningsglade som jobber skikkelig hardt med bra kosthold kan klare å bli veldig harde i kroppen (=usunt lav fettprosent), uten bruk av dopingmidler. Men, å samtidig beholde eller øke muskelvolum er umulig uten dopingmidler. Veldig lav fettprosent bør man kun holde for en kort periode da det svekker både immunforsvaret, hormonbalansen og musklene. De som klarer dette uten dopingmidler har ikke veldig mye muskelvolum, men i stedet vises masse detaljer i muskulaturen. Slik ser det rått ut når man poserer og er brunmalt på fitness-scenen. Med klær på ser man da veldig tynn ut egentlig. Noen kropper har nok potensiale til ganske utrolige resultater i volum uten å bruke dopingmidler, men likevel, det er umulig å bygge mye muskelvolum samtidig som man reduserer fettprosenten.

Så kan man jo da stille seg spørsmålet er det egentlig noe å jobbe så heftig for å bli enormt svær og/ eller hard i kroppen? Hvis man skal konkurrere i fitness eller kroppsbygging eller være modell for et kosttilskudd-produkt som selger på kroppsutseende, ja da har man jo en konkret grunn, men er det virkelig noe du vil og trenger? Vel, vi gjorde det jo, uten dopingmidler, og vi hadde det både gøy og spennende og tøft. Vi gjorde det fordi vi hadde lyst, og vi følte vi utviklet oss og lærte mye. Den dagen det ikke føltes slik lengre, sluttet vi med det. Alt går i faser.

Vi ble begge foreslått å prøve doping for å bli bedre, vi var ikke i tvil om å si nei. Vi følte ikke noe stort press for det, tvert imot gav det oss mer motivasjon til å se hva vi kunne få til på naturlig vis, uten doping. Nå var vi jo to, som holdt sammen om å si nei, og det kan tenkes at dersom vi stod alene hver for oss hadde lettere blitt påvirket til å prøve det. Det vet man jo ikke. Når det gjelder kosttilskudd brukte vi lite, men endel proteinpulver og litt kreatin, og D-vitamin på vinterhalvåret samt Omega3 olje/kapsler. Man trenger ikke kreatin, noen merker kanskje at de klarer et par repetisjoner ekstra når de tar det, og at de dermed klarer å bli sterkere enn uten, men andre merker ingen forskjell igjen. Det koster en del, og det er ikke forsket veldig mye på langtidskonsekvenser, noe ikke vi tenkte på da. Man trenger ikke proteinpulver heller, men det var godt og enkelt å ta en shake med sjokoladesmak sammen med riskaker og banan rett etter trening, det synes vi fortsatt. Når kostholdet er bra trenger man ikke mye kosttilskudd, og det er bedre å sørge for godt kosthold enn å bare ta mye tilskudd.

Falske fremstillinger av utseende skaper stress
Nå er det blitt vanvittig mye delinger av bilder og filmer på sosiale medier og i blogger og dere unge får enten dere vil eller ei masse inntrykk og påvirkning når det gjelder utseende. Det må være tøft å forholde seg til. Det er mye juks og filter og manipuleringer der ute, og jo mer en jukser jo mer må en annen jukse for ikke å føle seg oversett. Det er tull rett og slett, man mister jo seg selv og gir inntrykk av at man er helt annerledes enn det som er virkeligheten, og bidrar til falsk og overfladisk konkurranse. Det blir stress det, og de som jukser holder ikke ut lenge. Helsa faller bort mentalt/fysisk, og det er dyrt med dopingmidler og andre midler som brukes for å holde en fasade. Hvis du liker å trene, liker følelsen etterpå, liker at kroppen er passe sprek og sterk og kan være med på mye forskjellig spennende så er det bra! Hvis du også liker sunn mat og overskuddet du får av det og treninga, så er det supert. Da har du sikkert funnet en måte som fungerer for deg og kan la være å tenke og gruble så på kropp, trening og mat, og i stedet ha det gøy med andre ting innimellom.

Ha fokus innover og ta vare på deg selv
Hvis du føler at du ikke får til, eller at det ikke kjennes bra det du gjør for å nå et mål du har lyst til å nå, så la vær. Eller sjekk om det er en annen måte å gjøre det på som du liker bedre. Men pass på at det ikke skader deg. Eller kanskje det målet ikke egentlig er så viktig for deg? Ta vare på deg selv og ikke la andre presse deg til noe du ikke har lyst til. Ikke la andres prestasjoner eller utseende presse deg heller, vær deg selv på din egen måte. Se gjerne litt på andre dersom du kjenner du blir motivert av det, men styr unna dem du kjenner du blir lei deg og mister motet av å se på. Husk at du er du og aldri vil bli helt identisk med andre uansett, takk og lov, fordi det hadde vært kjedelig om vi alle var like. 🙂

På Atletix er treningsveiledning og oppfølging inkludert i medlemskap, så bare kom og snakk med oss. I tillegg vil vi nå prøve veiledning via denne nye siden på www.atletix.no.
Kontakt oss for gratis prøvetime. Er du allerede medlem og lurer du på noe angående trening, kosthold og hvordan kroppen egentlig fungerer med dette, skriv til oss. Vi vil svare og legge ut spm og svar anonymt på siden vår, det kan ofte være veldig greit skriftlig, men avtal gjerne veiledning også.

Beste hilsen Aslaug og Jørn

 

risor-baatsenter-forslag
annonse_Lindal
161015_215x215_irisor_hrbildeler
atletixny
elektro