Hvordan er det med trening i tider hvor det snakkes om koronavirus i alt av medier? Her er Aslaug med noen gode tips til trening og hvilke forholdsregler man burde ta.

Aslaug Lia Pettersen er trenings-og ernæringsrådgiver ved Atletix Treningssenter Risør og Vegårshei. Hun bidrar jevnlig med gode tips til en bedre helse her på iRisør.no.

Styrker trening immunforsvaret?

Vi har hørt og lest at trening er bra for helsa, og alt som er bra for helsa bidrar til at immunforsvaret kan fungere slik det er ment: oppdage virus/bakterier og fjerne/drepe de som er skadelige.

Hvis du er frisk så er det bare bra å trene. Atletix har hygieneregler som vi minner om, og legger til et par ekstra for slik at vi kan trene og bedre unngå å spre smitte uansett hva det måtte være.

Atletix råd/hygieneregler:

Tren med rene innesko, ta av deg utesko i yttergangen

-Vask hendene før og etter trening

– Ha et håndkle under deg når du ligger/sitter på matter og benker

– Vi har Antibac stående på disken. Bruk den gjerne, såpe og vann og skal være tilstrekkelig godt

– Ikke dra på trening hvis du har sår hals, hoster, har tett eller rennende nese, eller feber. Selv om du vil og kanskje orker så vil du smitte andre.

Her er generelle råd for å legge til rette for et godt fungerende immunforsvar:

  • Ikke røyk
  • Ha et kosthold med mye frukt og grønnsaker
  • Mosjoner regelmessig
  • Ha en sunn vekt
  • Vær moderat med alkohol
  • Få nok søvn
  • Prøv å unngå infeksjoner ved å vaske hendene
  • Unngå å stresse

Trening er bra

Trening når du er frisk er bra. For å unngå at trening blir en stressfaktor så er det viktig at du ikke overdriver og trener over utmattelse for ofte. Kroppen må få tid til å hente seg inn igjen etter treninga, og den trenger bra mat for å bygge seg opp etter at du har belastet muskelcellene uansett om du har gjort en styrketreningsøkt eller en hard kondisjonsøkt.

Musklene bygger seg jo sterkere etter at du har slitt dem ut, og til det trenger de hvile, at du sover om natta, og nok bra mat når du er våken. Sterke muskler har ikke direkte noe med sterkt immunforsvar å gjøre, men når vi trener så skiller vi ut lykkehormoner og får ut spenninger og leie ting vi tenker på blir glemt, løsninger på problemer kan kommet til oss mens vi trener.  Vi føler oss mye bedre etter en treningsøkt, i tillegg til at treninga jo gjør at vi får hevet terskelen for hva vi tåler av aktivitet og tenking før vi blir stresset og utslitt.

Vann er den beste drikken med hensyn til trening og ellers. Du trenger ikke energidrikker før du skal trene. Du skal jo trene for å få brukt energi og deretter fylle på med energi i etterkant. Hvis du skal ha en lang og beintøff kondisjonsøkt på over en time så kan det være bra å fylle på med litt sukkerdrikke underveis, men det er ikke nødvendig når du trener styrke. En styrkeøkt bør være unnagjort på en time, og så trenger du å fylle på med noe kjapt med karbohydrater og proteiner.

Med styrketrening hjelper du kroppen til å kunne lagre mer energi i musklene så du orker mer senere. Regelmessig god og variert trening som du liker, hjelper kroppen å roe ned, slik at du blir mindre stresset. Yoga er veldig bra for å redusere stress og spenninger og lære å puste dypt og godt i hverdagen. Kom på «Yoga for alle» torsdager kl.18.30 med Annicken.

Kan man trene med forkjølelse?

Tidligere har jeg svart ja, lett trening går fint, fordi det faktisk kan gjøre at du føler deg bedre etterpå og du får svettet godt ut. Jeg har selv erfaring med at det går helt fint, og føler at jeg blir raskere kvitt en forkjølelse. Hvis du kan gjøre dette hjemme eller ute alene, så vil jeg anbefale det. Men nå er det jo litt usikkert om det kan være Koronasmitte når man har forkjølelsessymptomer, og derfor vil vi at vi skal følge de rådene som gjelder nå angående det viruset. Det blir for å unngå å spre smitte og også fordi vi ikke vet helt hva en smitte med dette viruset innebærer.

Hvis du må være hjemme med forkjølelsessymptomer eller virus, så sørg for at det du orker å spise er sunn mat så godt det lar seg gjøre, og bli frisk før du kommer på trening igjen. Drikk varm urtete fremfor sukkerdrikke. Å drikke varm te skal visstnok være et råd som ikke er sant at hjelper mot virus, men det lindrer i alle fall en sår hals og gir deg vann uten sukker og gode urter. Så det er i alle fall ikke skadelig. Husarbeid hjemme er fint som aktivitet når du har forkjølelses-symptomer. Det er alltid nok husarbeid, så da får du tid til det i alle fall. Men er du frisk, så kom og kos deg på trening!

Kilder:

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/bedre-immunforsvar-hva-kan-du-gjore-selv/?fbclid=IwAR0vocW4OqGb3HHDO7_naOm0Nv8S3_OMCbNDWUTxH2XP0w31aNgqBelh-kQ

https://medlineplus.gov/ency/article/007165.htm

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4465119/