Korona har ført til en forandret hverdag for de fleste. Mange bedrifter og butikker må tenkte nytt for å holde hodet over vann. Også Fiskemottaket har en tøffere hverdag.

Tekst: Knut Erik Liane Foto: Tore Myrberg

Mange av byens spisesteder og butikker tilbyr nå hjemlevering. Både for å kunne hjelpe de som sitter i hjemmekarantene og for å kunne holde salget oppe. Fiskemottaket er intet unntak.

– Vi leverer en del fisk og skalldyr. Men, det som går aller mest er husets ferdigretter som fiskegrateng, fiskesuppe og bacalao.

Hjemlevering

I disse tider er det ekstra viktig å støtte opp alle de lokale butikkene, og det synes Berg folket har vært flinke til.

– Jeg må skryte litt av Risør lokalbefolkning som er flinke til å være med å støtte alle oss lokale næringsdrivende i denne utfordrende tiden.

Grossistene er likevel de største kundene til Fiskemottaket, og reker det viktigste produktet. På grunn av smittevernregler har salget av blant annet reker gått ned.

Engrosmarkedet er ca. 85 prosent av vår totale omsetting og der er vi ned ca 60% siste uka. Så det sier seg selv at det merkes og er alvorlig, sier Jim Berg.

Nye krav

For å øke salget prøver Fiskemottaket å tilpasse seg de nye kravene som butikkene får.

Vi pakker blant annet reker i halvkilos tette bokser for de butikkene som ikke har egen betjent fiskedisk. Dette er en tidskrevende jobb, men som må gjøres for å opprettholde så mye av salget som mulig.

Et litt mer lokalt tiltak for å holde salget oppe, er å gi kundene gode grunner til å kjøpe sjømat. Slik som det å komme med gode ideer til fiskeretter.

– Da kan man følge med på Facebook siden til Fiskemottaket. Der legger kokken stadig ut tips og oppskrifter på god sjømat, avslutter Jim Berg.