Bak fra venstre: Alice Henriette Tufte, Laila Smørsting Finsrud, Andrine Tufte, Elisabeth Andersen. Foran fra venstre: Nina Svendsen og Linn Kristin Ra Johnsen.

Frisørene var i den første gruppa som fikk beskjed om å stenge ned sin virksomhet. Det skapte en utfordrende situasjon for mange.

Tekst: Tore Myrberg  Foto: Arkiv/privat

Tidlig i fjor høst kom Nina Svendsen og Linn Kristin Ra Johnsen inn i Salong Alice. Det å få et yrkesforbud et drøyt halvår etter at man har etablert seg, er ikke enkelt.

– At vi er en av de første yrkesgruppene som måtte stenge på grunn av koronaviruset kom jo ikke som et sjokk. Med tanke på at vårt arbeid ikke er mulig å gjøre med en meters avstand. Som en nyoppstartet bedrift er selvfølgelig ikke dette en lett situasjon. For at vi skal kunne overleve, er vi jo avhengig av våre kunder. Ingen kunder ingen jobb, forteller Nina Svendsen til iRisør.no.

Sjampo til folket

Dermed var det bare å sette igang tankevirksomhet. For hvordan skal man overleve når kundene ikke lengre får lov å benytte seg av frisørtjenestene?

– Hjemlevering av varer startet vel da vi måtte finne andre løsninger for å holde salongen gående. Litt penger inn vil jo helt klart hjelpe godt på når det fortsetter å komme ting man skal betale for.

Og Svendsen er glad for de kundene som hjelper bedriften gjennom å benytte seg av muligheten til å handle hårprodukter gjennom dem.

– Vi lagde et innlegg på Facebook i håp om at dette når ut til mange. Der vi skrev info om varer med bilder og pris. Håper jo at alle som ønsker å kjøpe varer eller bare ønsker å støtte, sier ifra. Dette setter vi utrolig stor spis på.

Merkbart for kundene

Siden de som driver Salong Alice bor litt forskjellige steder, er nedslagsfeltet hvor man kan få tilkjørt varer ganske stort. Varelevering skjer i områdene Risør, Vegårshei og Tvedestrand. Svendsen håper folk tar kontakt om det er noe de lurer på.

– Vi svarer så fort vi har mulighet. Det ligger også ute litt på vår ganske nye Instagram profil.

Etter to uker med stengte frisørsalonger, og ytterligere stengt til over påske, er det nok mange som nå skulle ønske seg en tur til frisøren. Enkelte kanskje mer enn andre.

– Det er jo helt klart at stenging av salongen påvirker kundene. Mest merkbart er det nok for kunder som farger håret, men også for dem som har korte sveiser å trenger å holde det i fasong. Det vil nok bli enda mer trengende nå som vi er blitt pålagt å holde stengt enda to nye uker. Vi håper å satser på at når denne krisen er over kan vi jobbe som normalt igjen, da vil vi stå klare, avslutter Nina Svendsen.

Sjekk også:

Oversikt over hvem som leverer varer på døra