Terje Henriksen

Det er ikke tvil om at mange sliter med å holde driften gående i disse tider. Hjemlevering har blitt en løsning for mange, også for Kast Loss.

Tekst: Knut Erik Liane Foto: Tore Myrberg.

Kast Loss, Promenaden og Peterhead holder i disse dager stengte dører. Men, det stopper ikke kjøkkenet på Kast Loss fra å være aktivt.

– Vi prøver å holde hode over vann og lever maten hjem på døra. Der har vi hatt litt å lære, men vi begynner å bli gode, sier Terje Henriksen.

Klart mål

Kast Loss har laget en ny meny til hjemlevering og varierer den stadig. Senest  i går ble det byttet ut retter på menyen. De håper dette kan gjøre tilbudet med mat på døra ekstra fristende.

– Målet vårt er å levere restaurantmat hjem. At man skal få tilnærmet samme maten hjem som om det var i restauranten.

En av tingene de erfarer er at de må tenke litt forskjellig,  alt etter hvor maten skal leveres.

– Dersom noen bor litt lengre unna og ønsker seg en medium biff, må vi steke den medium minus for at den skal være medium når den kommer fram.

Veldig utsatt

De fleste bedriftene i Risør er avhengige av en god turistsesong om sommeren. Koronakrisen kan føre til at mange ikke tjener inn det de trenger på sommeren for å holde driften gående resten av året.

Vår bransje er veldig utsatt på kysten her nå, for vi har akkurat vært igjennom en lavsesong. Nå er vi ikke like utsatt som de som er på fjellet. Men, dersom dette varer ut høysesongen er det mange som får problemer.

Takknemlig

Henriksen forteller at de hadde en bra helg med en litt roligere uke, og at det virker som folk setter pris på tilbudet med hjemlevering.

– Det er vinn-vinn. Vi er veldig takknemlige for folk som støtter opp. Det betyr virkelig mye, avslutter Terje Henriksen.

Les også:

Oversikt over hvem som leverer varer på døra