Gevorg Dabaghyan på duduk sammen med Nils Økland (fele) og Audun Sandvik (cello) under kammerfestens åpningskonsert i Risør kirke (Foto;: Liv Øvland)

I denne pressemeldingen inviterer Risør kommune til en armensk opplevelse på Rådhuset i morgen, søndag.

Risør, Vegårshei og Kragerø kommuner har hatt gleden av, i samarbeid med Risør kammermusikkfest, å invitere armenere i Norge samt andre Armenia-interesserte til konserter med armenske musikere og armensk musikk under årets kammermusikkfest i Risør. I tillegg inviteres alle til et eget armensk arrangement på Risør gamle rådhus søndag ettermiddag klokken 14.15.

På rådhuset blir det litt musikk, armensk mat og muligheter til mingling, blant annet med musiker Gevorg Dabaghyan. Det er ikke påmelding til dette arrangementet, men de som har billett til konserten i Risør kirke kl. 12.30 på søndag vil få plass på arrangementet på rådhuset etterpå. Deretter fyller vi på med andre interesserte og det bør bli god plass til alle. Arrangementet er gratis.

Gevorg Dabaghyan, som spiller den tradisjonelle armenske blåseinstrumentet duduk, har deltatt på en rekke konserter under årets Risør Kammermusikkfest. Han er en svært kjent musiker i hjemlandet Armenia og mange armenere i Norge ønsker å møte musikeren når han er på besøk i Risør. Den armenske pianisten Marianna Shirinyan har også deltatt på flere av konsertene under årets Risør Kammermusikkfest. En festival hun også har besøkt tidligere.

Det er de tre ordførerne Per Kr. Lunden i Risør, Grunde W. Knudsen i Kragerø og Kjetil Torp på  Vegårshei som sammen med festivalsjef Risør Kammermusikkfest Eirik Raude har tatt initiativ til å invitere armenere i Norge og andre med interesse for Armenia spesielt til konsert og sammenkomst etter konserten.

– På Vegårshei bor flere armenere som kom til kommunen som flyktningene for en del år siden. Kragerø har en helt spesielt og langvarig tilknytning til Armenia skapt gjennom det viktige hjelpearbeidet misjonær og sykepleier Bodil Biørn fra Kragerø gjorde blant armenere i det osmanske rike, nå Tyrkia, under folkemordet i Armenia i 1915-16. I Armenia har hun, sammen med Fridtjof Nansen, fått stor anerkjennelse for sin humanitære innsats. Vi i Risør deltar som vertskommune for Risør Kammermusikkfest, sier ordfører Per Kr. Lunden. Han har selv besøkt Armenia og beskriver landet som enormt rikt på historie- og kulturopplevelser, ikke minst musikalske.

Fakta 1:

Gevorg Gourgeni Dabaghyan

er armensk og spiller duduk. Dabaghyan er født i Yerevan og har med seg en lang musikktradisjon, med røtter både i liturgisk musikk og folkemusikk. I 1991 grunnla han Shoghaken Folk Ensemble, en gruppe armenske folkemusikere og sangere som spesialiserer seg på tradisjonell armensk musikk. Han er professor ved Komitas State Conservatory of Yerevan. I 2017 ble Gevorg Dabaghyan  tildelt tittelen «Folkets kunstner av Republikken Armenia».

Fakta 2:

Duduk

En duduk er et dobbeltrørbladsinstrument av armensk opphav, og et gammelt blåseinstrument. Variasjoner av den armenske duduken dukker opp i hele Kaukasus og Midtøsten, inkludert Aserbajdsjan, Georgia, Russland, Tyrkia og Iran. Det uflatede røret og den sylindriske kroppen produserer en lyd nærmere engelsk horn enn obo eller fagott. Den armenske duduken og dens musikk er av UNESCO beskrevet som et mesterverk i menneskehetens immaterielle kulturarv og ble del av denne i 2008, takket være Gevorg Dabaghyan